Hoppa till innehåll

✓ 14 dagars ångerrätt ✓ Snabba leveranser ✓ 12-mån garanti ✓ Fri frakt

Köpvillkor

Innehållsförteckning

1. Allmänt
2. Betalning
3. Leverans och frakt
4. Ånger-, retur- och bytesrätt
5. Reklamation och garantivillkor
6. Personuppgifter och sekretess
7. Reservation
8. Force Majeure

 

1. Allmänt

För att få handla hos Barista och Espresso (www.barista-espresso.se), måste du vara över 18 år. Vid beställning i vår onlinebutik träffas avtal om köp när din betalning blivit godkänd.

Om du handlar med annan persons personuppgifter, utan dennes medgivande, och detta innebär ekonomisk eller annan skada för Barista och Espresso, kommer detta att polisanmälas.

Vi reserverar oss för slutförsäljning.

 

2. Betalning

2.1 Priser
Priserna anges i svenska kronor (SEK) och är inklusive moms. Fraktkostnad och eventuell administrativ avgift kan tillkomma, se ytterligare information nedan. Barista och Espresso reserverar sig för eventuella fel, exempelvis prisuppgifter, kampanjer, rabattkoder eller produktuppgifter som kan uppstå online och i butik.

2.2 Betalningsalternativ
Vi använder oss av flera betalningsalternativ se nedan:

  • Betalkort, kredit/debet (Visa, Mastercard, Maestro, Amex)
  • Paypal
  • Apple pay
  • Google pay
  • Shop pay
  • Klarna

Ta del av Klarnas villkor.

Har du frågor kring din betalning, kontakta Klarnas support via Klarnas hemsida eller i ladda ner Klarnas app. Mer information om Klarna finner du på Klarnas hemsida.

 

3. Leverans och frakt

I kassan kan du välja mellan två olika fraktalternativ. Frakt eller hämtning på vårt lager.

Vi använder oss av Postnord. Vi skickar endast varor som paket eller brev inom Sveriges gränser. 

Uthämtning av beställningar kan hanteras personligen eller med hjälp av bud. Budet måste då kunna uppvisa både sin och beställarens legitimation.

3.1 Leveranssätt
Barista och Espresso skickar dina varor som paket eller brev inom Sverige. I dagsläget kan vi inte erbjuda leveranser till andra länder. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar orsakade av ombud.

3.2 Felleverans
Om du mot all förmodan skulle få en vara som du inte har beställt kontaktar du vår kundservice på info@barista-espresso.se så hjälper vi dig att returnera varan.

3.3 Transportskada
Skulle du upptäcka en skada på ditt paket, anmäl det omgående till info@barista-espresso.se.
Vi rekommenderar att du inte hämtar ut ett paket som är skadat, eftersom skadan då inte längre kan härledas till transporten. Om du upptäcker skadan först då du öppnat paketet och skadan är sådan att den kan kopplas till transporten, kontakta ombudet för att göra en skadeanmälan senast 7 dagar från det att du tagit emot din vara.

 

4. Ånger-, retur- och bytesrätt

4.1 Allmänt om ångerrätt, och bytesrätt
Hos barista-espresso.se har du 14 dagars bytesrätt när du handlar i vår onlinebutik. Du kan alltså returnera varan inom 14 dagar från det att du tagit emot den och få tillbaka hela det belopp du har betalat. Varan ska då vara i oförändrat skick – det vill säga den får inte vara använd, men får givetvis ha packats upp och kontrollerats försiktigt. Varan ska returneras välpackad i originalförpackningen och det är viktigt att varan kommer till oss i oskadat skick. Vid denna typ av retur står du själv för fraktkostnaderna.

För presentkort, förbrukningsmaterial och livsmedelsprodukter gäller ej ångerrätt.

För övriga villkor och praktisk hantering gällande returer, se under rubrik Returhantering nedan. Du har även möjlighet att returnera varan direkt hos oss, se under rubrik Returhantering.

Du kan läsa mer om svensk lagstiftning kring köp via internet hos Konsumentverket

4.2 Avbeställning
Om du vill avbeställa en lagd beställning, kontakta vår kundservice snarast på info@barista-espresso.se. Om din beställning redan har hunnit bli expedierad är det inte längre möjligt att avbeställa varan/varorna och du är därmed skyldig att motta din beställning. Om du efter att du tagit emot din vara ångrar ditt köp gäller ordinarie villkor för ångerrätt och returhantering. Avbeställningen gäller från det att du har mottagit en bekräftelse gällande avbeställningen från oss på Barista och Espresso.

4.3 Bytesrätt
Inom 14 dagar har du rätt att byta in din vara mot någon annan vara i vår onlinebutik.  Bytesrätten gäller om varan är i oförändrat skick – det vill säga den får inte vara använd, men får givetvis ha packats upp och kontrollerats försiktigt. Varan ska returneras välpackad i originalförpackningen och det är viktigt att varan kommer till oss i oskadat skick. Vid denna typ av retur står du själv för fraktkostnaderna. Om varan du vill byta till kostar mer än den ursprungliga varan kommer vi att ta betalt för mellanskillnaden samt ev. fraktkostnad. Skulle varan kosta mindre än den ursprungliga varan kommer vi att debitera mellanskillnaden till dig via betalsättet du valde vid köp hos oss på vår onliebutik. Skulle du vilja byta in din vara kontakta info@barista-espresso.se så hjälper vi dig.

4.4 Ångerrätt
Du har alltid rätt att ångra din beställning inom 14 dagar, utan att ange något skäl. Ångerperioden räknas från det datum då du mottog den sista varan/varorna i din beställning. Kontakta vår kundservice på info@barista-espresso.se så hjälper vi dig.  

Vid nyttjande av ångerrätten återbetalar vi alla betalningar från dig, inklusive kostnaden för vårt standardleveransalternativ, utan oskäligt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar efter det att du meddelat ditt beslut att utnyttja ångerrätten. Vi kommer att använda oss av samma betalningssätt som du använde vid din beställning, utan att det medför några extra avgifter för dig. Barista och Espresso har rätt att avvakta med återbetalningen till dess att vi har mottagit varorna eller bevis på att du har skickat tillbaka varorna (det alternativ som inträffar först).

Du måste skicka tillbaka varorna eller överlämna dem till oss utan oskäligt dröjsmål och under alla omständigheter inom 14 dagar från det datum då du informerade oss om att du önskade nyttja ångerrätten. Du får en retursedel från oss via e-post. Vid nyttjande av ångerrätten står du själv för returfrakten.

Har du hunnit använda din vara och utnyttjar ångerrätten kan det innebära en viss värdeminskning, på din bekostnad. Dessa ärenden hanteras individuellt.

4.5 Returhantering via Kundservice
Vid retur måste du kontakta vår kundservice på info@barista-espresso.se för att få en retursedel. Retur av vara ska alltid styrkas med orderbekräftelsen. Du ansvarar för att varan kommer till oss i oskadat skick, vilket är viktigt om du önskar returnera på annat sätt än det sätt som varan levererades på. Se därför till att varan emballeras väl, i originalförpackningen.

Vid godkända garantiärenden samt reklamationer står Barista och Espresso för alla kostnader inklusive frakt. Vid nyttjande av ångerrätten eller öppet köp står du själv för returfrakten. Du har även möjlighet att returnera varan hos oss på vårt lager, se mer info nedan.

Returen är inte godkänd förrän Barista och Espresso kontrollerat varan. Vid godkänd retur och ångerrätt sker återbetalning på samma sätt som betalningen skett. Vid ej godkänd retur och ej uthämtad försändelse (hos postombud) debiteras en administrativ kostnad om 250 kr. Dessa returer betraktas dock inte som ett utnyttjande av ångerrätten.

4.6 Returhantering via vårt utelämningsställe
Du har möjlighet att returnera varan hos oss i Järna. Kontakta kundtjänst info@barista-espresso.se. I övrigt gäller samma villkor för godkännande av returen som ovan, det vill säga att varan ska returneras i oförändrat skick och i originalförpackning.

4.7 Undantag outhämtat paket
Ditt paket ligger normalt kvar hos ombudet i 7-14 dagar efter att det ankommit, beroende på vilken speditör du valt. Skulle du inte hämta ut ditt paket inom denna tid så kommer paketet att gå i retur till oss och vi kommer att debitera dig en avgift på 250 kr för ej uthämtat paket.

 

5. Reklamation och Garantivillkor

5.1 Garanti och reklamation
Hos Barista och Esoresso har du naturligtvis garanti på alla espressomaskiner du köpt av oss. Garantin gäller i 1 år från det datum då du mottog varan. Som privatperson omfattas du även av konsumentköplagen, vilket innebär att du har reklamationsrätt under 3 år. För övrigt gäller svensk konsumentlag, läs mer hos Konsumentverket.

För livsmedelsprodukter och förbrukningsvaror kan vi ej lämna någon garanti.

Du ska aldrig betala frakt eller returkostnad om felet orsakats av oss. Innan reklamationen, rådgör alltid med vår kundservice som du når på info@barista-espresso.se så att vi på bästa sätt kan avhjälpa felet (se vidare information ovan angående Returhantering). Felet ska anmälas inom skälig tid efter det att du mottagit varan.

5.2 Garantivillkor
Garantin gäller endast funktionen på våra espressomaskiner och inte kosmetiska skador eller liknande. Eftersom våra espressomaskiner är rekonditionerade ger vi ut en funktionsgaranti på 1 år från den punkten du har mottagit varan. Funktionsgaranti innefattar följande: alla mekaniska och elektriska interna komponenters fel så som vattenpump, interna slangar, packningar, display, ångpinne, motor till kvarn mm. Garantin omfattar inte yttre kosmetiska skador.

Om du vill utnyttja din garanti och det visar sig att felet beror på yttre påverkan och det därför inte täcks av garantin, står du för eventuell hanteringskostnad. Barista och Espressos medarbetare kommer i första hand att avgöra om felet beror på en felaktigt producerad vara eller yttre påverkan efter att varan nått dig.

Reklamationsrätten gäller oavsett om felet är synligt eller dolt. Det är dock en förutsättning att fel inte har uppstått som följd av felaktigt bruk av varan. Är det fel på varan har Barista och Espresso rätt att inom 6 månader åtgärda felet. Om så inte sker har du rätt att få en ny vara som ersättning för den defekta varan. Vid korrekt reklamation ersätts du som kund för eventuella fraktkostnader. Reklamation ska vara oss tillhanda inom skälig tid. Reklamation som sker inom 2 månader från köptillfället anses alltid som inom skälig tid.

Barista och Espresso förbinder sig att alltid följa  Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

5.3 Lösning och hjälp i tvistemål
Vi på Barista och Espresso hoppas så klart att tvister aldrig ska uppstå för dig som kund. Om det mot förmodan skulle göra det så finns det hjälp att få genom en tvistlösningssida som är gemensam för hela EU. Sidan är speciellt framtagen för att konsumenten ska kunna handla fritt över Europas gränser och kunna få hjälp om något går snett. EU:s tvistlösningssida är skapad för dig som handlar på nätet från ett företag som är lokaliserat i något av EU-länderna och där du upplever att du behöver hjälp i ett tvistemål http://ec.europa.eu/consumers/odr/

6. Personuppgifter och sekretess

Ta del av vår integritetspolicy.

 

7. Reservation

Vid eventuell slutförsäljning av vara eller missberäkning av antal lagervaror har Barista och Espresso rätt att häva köpet och återbetala eventuella betalningar gjorda av dig. Vi kontaktar i sådant fall dig via mejl för att se hur detta på bästa sätt ska lösas.

 

8. Force Majeure

Händelser som krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt likvärdiga händelser utanför vår kontroll, vilka ej kunnat förutses, ska hänföras till force majeure. Det innebär att Barista och Espresso befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.
Stäng (esc)

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Ta del av nyheter, erbjudanden och tävlingar när du prenumererar på vårt nyhetsbrev. Vi skickar ut spännande och värdefull information om espresso.

Age verification

By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

Sök

Lagt till i kundvagnen

Item is added to cart