Hoppa till innehåll

✓ 14 dagars ångerrätt ✓ 12-mån garanti ✓Snabba leveranser

Köpvillkor

Innehållsförteckning

1.     Allmänt
2.     Beställning
3.     Betalning
4.     Leverans och frakt
5.     Returrätt, återlämning och utbyte
6.     Reklamations- och garantivillkor
7.     Personuppgifter och sekretess
8.    Tvist och lagval
9.    Force Majeure
10. Anmärkning för kunder utanför EU: 


1. Allmänt

För att handla på Barista and Espresso (www.barista-espresso.se) måste du vara över 18 år. När du beställer i vår webbutik görs ett köpeavtal när din betalning har godkänts.

Om du handlar med en annan persons personuppgifter, utan dennes samtycke, och detta innebär ekonomisk eller annan skada för Barista and Espresso, kommer detta att polisanmälas.

Vi förbehåller oss rätten att stoppa försäljningen

 

2.  Beställning

2.1 Priserna anges i många lokala europeiska valutor och inkluderar moms.  För utanför EU exkl. moms.

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.

Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@barista-espressso.se.

I händelse av slutförsäljning av en artikel eller felberäkning av antalet lagerartiklar har Barista and Espresso rätt att häva köpet och återbetala eventuella betalningar som du gjort. I ett sådant fall kommer vi att kontakta dig via e-post för att se hur detta bäst kan lösas.

Betalning

Fraktkostnader och eventuella administrativa avgifter kan tillkomma, se ytterligare information nedan. Barista och Espresso förbehåller sig rätten till fel, såsom prisinformation, kampanjer, rabattkoder eller produktinformation som kan förekomma online och i butik.

2.2 Betalningsalternativ: 

Vi använder flera betalningsalternativ se nedan:

- Debitkort, kredit/debitering (Visa, Mastercard, Maestro, Amex).
- Paypal
- Apple pay
- Google pay
- Shop pay
- Klarna

Ta del av Klarnas villkor.

Om du har frågor om din betalning kan du kontakta Klarnas support via Klarnas webbplats eller ladda ner Klarnas app. Mer information om Klarna finns på Klarnas webbplats.

3. Leverans och frakt

Vid kassan kan du välja mellan två olika fraktalternativ. Frakt eller upphämtning på vårt lager.Vi använder oss av Postnord, DHL, DB Schenker och UPS. Hämtning av beställningar kan skötas personligen eller bud. Bud behöver visa bådas legitimation. 

Våra normala leveranstider är 2-4 dagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.

Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: info@barista-espresso.se.

3.1 Barista och Espresso skickar varor som paket eller brev inom Sverige, Norge samt till följande EU-länder: Belgien, Danmark, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Estland, Lettland, Litauen, Luxemburg, Slovakien, Spanien, Österrike, Tyskland, Estland, Lettland, Litauen, Luxemburg och Spanien.  Vi tar inget ekonomiskt ansvar för förseningar som orsakas av ombud.

3.2 Felaktig leverans Om du med största sannolikhet får en vara som du inte har beställt, kontakta vår kundtjänst på info@barista-espresso.se så hjälper vi dig att returnera varan.

3.3 Transportskador Om du upptäcker en skada på ditt paket ska du omedelbart anmäla detta till info@barista-espresso.se. Vi rekommenderar att du inte hämtar ett paket som är skadat, eftersom skadan då inte längre kan spåras till transportören.  Om du upptäcker skadan först när du har öppnat paketet och skadan är sådan att den kan kopplas till transporten, ska du kontakta representanten för att göra en skadeanmälan senast 7 dagar från det att du fick dina varor.

4. Rätt till ångerrätt, retur och byte

4.1 Allmän information om ångerrätt och bytesrätt

På barista-espresso.se har du 14 dagars ångerrätt när du handlar i vår webbutik. Du kan därför returnera varan inom 14 dagar efter att du har mottagit den och få tillbaka hela det belopp du har betalat. Produkten måste då vara i oförändrat skick - det vill säga den får inte ha använts, men måste naturligtvis ha packats upp och kontrollerats noggrant. Produkten måste returneras väl förpackad i originalförpackningen och det är viktigt att produkten anländer till oss i oskadat skick.  Vid denna typ av retur är du ansvarig för frakt och fraktkostnaderna.

Ångerrätten gäller inte för presentkort, förbrukningsvaror och livsmedelsprodukter.

För andra villkor och praktisk hantering av returer, se under rubriken Returhantering nedan. Du har också möjlighet att returnera produkten direkt hos oss, se under rubriken Returhantering.

Du kan läsa mer om svensk lagstiftning om köp via internet hos Konsumentverket.

4.2 Avbeställning:  Om du vill annullera en gjord beställning, kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt på info@barista-espresso.se. Om din beställning redan har behandlats är det inte längre möjligt att avbeställa varan/varorna och du är därmed skyldig att ta emot din beställning. Om du ångrar ditt köp efter att ha mottagit dina varor gäller de vanliga villkoren för ångerrätt och returhantering. Ångerrätten gäller från och med den tidpunkt då du har fått en bekräftelse om ångerrätten från oss på Barista and Espresso.

4.3 Bytesrätt Inom 14 dagar har du rätt att byta ut din vara mot en annan vara i vår webbutik. Rätten till byte gäller om produkten är i oförändrat skick - det vill säga den får inte vara använd, men måste naturligtvis ha packats upp och kontrollerats noggrant. Produkten måste returneras väl förpackad i originalförpackningen och det är viktigt att produkten anländer till oss i oskadat skick. Vid denna typ av retur är du ansvarig för fraktkostnaderna. Om den vara du vill byta till kostar mer än den ursprungliga varan kommer vi att debitera skillnaden och eventuellt även fraktkostnaden. Om produkten kostar mindre än originalprodukten kommer vi att debitera skillnaden till dig via den betalningsmetod du valde när du köpte från oss i vår webbutik. Om du vill byta ut din vara kan du kontakta info@barista-espresso.se så hjälper vi dig.

4.4 Ångerrätt

Du har alltid rätt att ångra din beställning inom 14 dagar, utan att ange något skäl. Ångerfristen räknas från det datum då du fick den sista varan/varorna i din beställning. Kontakta vår kundtjänst på info@barista-espresso.se så hjälper vi dig.

När du utövar ångerrätten kommer vi att återbetala alla betalningar från dig, inklusive kostnaden för vårt standardleveransalternativ, utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar efter det att du har meddelat ditt beslut att utöva ångerrätten. Vi kommer att använda samma betalningsmetod som du använde för din beställning, utan att det uppstår några ytterligare avgifter för dig. Barista and Espresso har rätt att vänta med återbetalningen tills vi har fått varorna i samma skick som när du fick dem.

Du måste returnera varorna eller överlämna dem till oss utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter inom 14 dagar från det datum då du informerade oss om att du ville utöva ångerrätten. Du kommer att få en retursedel från oss via e-post. När du utnyttjar ångerrätten ansvarar du för returfrakten.

Om du har hunnit använda din produkt och utnyttjar ångerrätten kan detta innebära en viss värdeminskning, på din bekostnad. Dessa fall behandlas individuellt.

4.5 Hantering av returer via kundtjänst

Vid retur måste du kontakta vår kundtjänst på info@barista-espresso.se för att få en retursedel. Returnering av varor måste alltid bekräftas med orderbekräftelsen. Du ansvarar för att varorna anländer till oss i oskadat skick, vilket är viktigt om du vill returnera på ett annat sätt än det sätt som varorna levererades på. Se därför till att varan är väl förpackad, i originalförpackningen.

Vid godkända garantiärenden och reklamationer ansvarar Barista and Espresso för alla kostnader, inklusive frakt. Vid användning av ångerrätt eller öppet köp ansvarar du för returfrakten. Du har även möjlighet att returnera produkten hos oss i vårt lager, se mer info nedan.

Returen godkänns inte förrän Barista and Espresso har kontrollerat varan. Vid godkänd retur och ångerrätt sker återbetalning på samma sätt som betalningen gjordes. I händelse av en icke godkänd retur och en icke hämtad försändelse (hos en postombud) debiteras en administrativ kostnad på 350 kronor. Dessa returer betraktas dock inte som ett utövande av ångerrätten.

4.6 Hantering av returer via vårt utlämningsställe

Du har möjlighet att returnera produkten hos oss i Järna. Kontakta kundtjänst info@barista-espresso.se. I övrigt gäller samma villkor för godkännande av returen som ovan, dvs. produkten måste returneras i oförändrat skick och i originalförpackning.

4.7 Undantag för ej uthämtade paket

Ditt paket stannar normalt hos ombudet i 7-14 dagar efter ankomst, beroende på vilken speditör du har valt. Om du inte hämtar ditt paket inom denna tid kommer paketet att returneras till oss och vi kommer att debitera dig en avgift på 350 SEK för icke-hämtade paket.

5. Klagomål och garantivillkor

5.1 Garanti och klagomål

På Barista och Esoresso har du naturligtvis garanti på alla varor och tjänster du köper av oss. Garantin är giltig i 1 år från det att du har fått varan. Som privatperson omfattas du dessutom av konsumentköplagen, vilket innebär att du har rätt att reklamera i 3 år. I övrigt gäller svensk konsumentlagstiftning, läs mer på Konsumentverket.

Vi kan inte ge någon garanti för livsmedel och förbrukningsvaror.

Du ska aldrig betala frakt- eller returkostnader om felet har orsakats av oss. Innan reklamationen ska du alltid rådgöra med vår kundtjänst som du når på info@barista-espresso.se så att vi kan åtgärda felet på bästa sätt (se vidare information ovan om returhantering). Felet måste rapporteras inom en rimlig tid efter att du har fått varan.

5.2 Garantivillkor

Garantin på Sage rekonditionerade espressomaskiner gäller endast funktionen hos våra espressomaskiner och inte kosmetiska skador eller liknande. Eftersom våra Sage-espressomaskiner är rekonditionerade utfärdar vi en funktionsgaranti på 1 år från det att du har mottagit produkten. Funktionsgarantin omfattar följande: fel på alla mekaniska och elektriska interna komponenter som vattenpump, interna slangar, packningar, display, ångstift, motor till kvarnen osv. Garantin omfattar inte yttre kosmetiska skador.  Garantin för alla andra produkter, utom livsmedel och förbrukningsvaror, funktion och kosmetiska skador omfattas av garantin.

Om du vill använda din garanti och det visar sig att felet beror på yttre påverkan och det därför inte omfattas av garantin, ansvarar du för eventuella hanteringskostnader. Barista and Espressos anställda kommer i första hand att avgöra om felet beror på en felaktigt producerad vara eller extern påverkan efter att varan har nått dig.

Espressomaskiner behöver regelbundet avkalkas och om det inte görs i tid kan det potentiellt skada maskinerna.

Om felen är resultatet av att rengöringen inte sker i tid kommer det att upphäva garantin.

Om en maskin skickas in för reparation och vi kommer fram till att felet beror på att kunden har hanterat maskinen felaktigt, förbehåller vi oss rätten att debitera både reparations- och fraktkostnader.

Reklamationsrätten gäller oavsett om felet är synligt eller dolt. Det är dock en förutsättning att felen inte har uppstått till följd av felaktig användning av produkten. Om produkten är felaktig har Barista and Espresso rätt att avhjälpa felet inom 6 månader. Om detta inte sker har du rätt att få en ny produkt som ersättning för den defekta produkten. Vid en korrekt reklamation kommer du som kund att få ersättning för eventuella fraktkostnader. Reklamationer måste komma in till oss inom rimlig tid. Reklamationer som sker inom 2 månader från köpet anses alltid vara inom rimlig tid.

Barista and Espresso förbinder sig att alltid följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

En anmärkning för kunder utanför EU

Tyvärr kan vi inte uppfylla 14 dagars returrätt på grund av eventuella konsekvenser med tullen när det gäller moms och importskatter. Vi uppfyller dock den ettåriga garantin på alla våra produkter, men eventuella fraktkostnader för reparation är kundens ansvar.

Våra priser för kunder utanför EU inkluderar inte moms (svenska moms).
Moms och importskatter är kundens ansvar, vilka med stor sannolikhet kommer att debiteras när man passerar gränsen.

 

5.3 Lösning och bistånd i civilrättsliga ärenden

Vi på Barista and Espresso hoppas naturligtvis att tvister aldrig ska uppstå för dig som kund. Om det mot förmodan ändå skulle göra det finns det hjälp att få genom en tvistlösningswebbplats som är gemensam för hela EU. Sajten är speciellt utvecklad för att konsumenten ska kunna handla fritt över Europas gränser och kunna få hjälp om något går fel. EU:s tvistlösningssida är skapad för dig som handlar på nätet från ett företag som är beläget i ett av EU-länderna och där du känner att du behöver hjälp i en tvist http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

6. Reklamations- och garantivillkor

6.1 Ansvarsbegränsning

  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure).
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

6.2 Produktinformation

  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

6.3 Ändringar till de Allmänna Villkoren

  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

7. Personuppgifter och sekretess

    Se våra sidor om integritetspolicy.

8.   Tvist och lagval

8.1 I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se

http://ec.europa.eu/consumers/odr

https://www.eccnet.eu/consumer-rights/how-enforce-my-consumer-rights/online-dispute-resolution-platform

8.2 Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

8.3  vist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

9.  Ansvarsbegränsning

9.1 Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

9.2 Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

9.3 Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

9.4 Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

9.5 Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

10.  Force Majeure

Händelser som krig, naturkatastrofer, stridsåtgärder, regeringsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, kostsamma omständigheter och motsvarande händelser utanför vår kontroll, som inte kunde förutses, ska hänföras till force majeure. Detta innebär att Barista och Espresso är befriade från sina skyldigheter att uppfylla ingångna avtal.

10.  Anmärkning för kunder utanför EU: 

Vänligen kontakta oss först innan du gör ett köp i vår webshop.

Moms 0 %, export utanför EU.  Observera att du ansvarar för eventuella lokala tullar och skatter.

Garanti: För länder utanför EU står kunden för fraktkostnader vid eventuell reparation.

11.  Hjälp oss att hjälpa dig.

 Om du har några frågor om de produkter som vi erbjuder på vår webbplats, vänligen kontakta oss först innan du gör din beställning.   På så sätt försöker vi undvika att vi skickar produkter till dig som inte är som förväntat.  Hjälp oss att hjälpa dig.

 

Stäng (esc)

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Ta del av nyheter, erbjudanden och tävlingar när du prenumererar på vårt nyhetsbrev. Vi skickar ut spännande och värdefull information om espresso.

Age verification

By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

Sök

Lagt till i kundvagnen